СОЦИОЛОГИЧЕСКИЕ ПОКАЗАТЕЛИ ПРИГОДНОСТИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
Попова Т.А., Министерство социальных отношений Челябинской области, e-mail: pochit_20@mail.ru
Аннотация
Цель работы – исследование эффективности пригодности профессионального образования.
Для сбора эмпирической информации по проблеме исследования проведен анкетный опрос социологического исследования жителей Челябинской области. По результатам исследования предложены и рассчитаны показатели пригодности профессионального образования, были определены наиболее влиятельные факторы качества профессионального образования. Полученные результаты исследования могут быть использованы в практической деятельности учебных заведений и структур управления профессиональным образованием.
Ключевые слова: профессиональное образование, социологическое исследование, качество образования, пригодность.
Для цитирования: Попова Т.А. Социологические показатели пригодности профессионального образования // Управление в современных системах. 2024. № 2. С. 43-58. DOI: 10.24412/2311-1313-42-43-58
SOCIOLOGICAL INDICATORS OF THE SUITABILITY OF VOCATIONAL EDUCATION
Popova T.A., Ministry of Social Relations of the Chelyabinsk region
Abstract
The purpose of the work: to determine by the method of sociological research the effectiveness of the suitability of vocational education.
To collect empirical information on the research problem, a questionnaire survey of sociological research of residents of the Chelyabinsk region was conducted.
According to the results of the study, the indicators of the suitability of the respondents’ professional education were proposed and calculated. In the presented research results, the most influential factors of the quality of vocational education were identified.
The obtained research results can be used in the practical activities of educational institutions and management structures of vocational education.
Keywords: vocational education, sociological research, quality of education, suitability.