КОМПАРАТИВНЫЙ АНАЛИЗ ЭКСПОРТНОГО ПОТЕНЦИАЛА ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСТВА
Пиньковецкая Ю.С., ФГБОУ ВО Ульяновский государственный университет, e-mail: judy54@yandex.ru
Аннотация
Цель работы — является оценка уровня экспорта продукции фирмами, созданными предпринимателями в современных национальных экономиках по данным за 2018 год. В качестве исходной информации использовались результаты опросов, проведенных в 59 странах, в процессе реализации проекта Глобального мониторинга предпринимательства. В исследовании рассматривалась оценка трех показателей, характеризующих экспортный потенциал предпринимателей. Полученные результаты доказали, что в большинстве стран имеет место гендерный разрыв между показателями экспортной активности.
Ключевые слова: предпринимательство, межстрановый анализ, экспорт продукции, женщины, мужчины, гендерные различия.
Пиньковецкая Ю.С. Компаративный анализ экспортного потенциала предпринимательства // Управление в современных системах. 2021. № 1(29). С. 41-48. doi: 10.24411/2311-1313-2021-129-41-48
COMPARATIVE ANALYSIS OF THE EXPORT POTENTIAL OF ENTREPRENEURS
Pinkovetskaia I.S., Ulyanovsk State University
Abstract
The article is devoted to the actual problem of export activity of entrepreneurs in modern national economies. The aim of the study is to assess the export potential of firms created by entrepreneurs according to data for 2018. The study solved the problem of determining the values of indicators that characterize the proportion of businesses created by women and men, which export more than 25% of their products in the total number of businesses owned by these entrepreneurs. As a starting point, the study used the results of surveys conducted in 59 countries during the implementation of the Global Entrepreneurship Monitoring project. The study considered the assessment of three indicators that characterize the export potential of entrepreneurs. Functions were obtained showing the distribution of these three indicators across 59 countries. The results showed that in most countries there is a gender gap between the indicators of export activity. In 2018, there were significant differences in the values of the three indicators under consideration by country. The countries that were characterized by the maximum and minimum values of indicators were identified. The results obtained are new and original. They have theoretical and practical implications for Governments and entrepreneurs. The methodological approach to assessing the export potential of entrepreneurs presented in the article can be used in further research.
Keywords: entrepreneurship, cross-country analysis, export of products, women, men, gender differences.