СТАНДАРТЫ КАЧЕСТВА СОЦИОЛОГИЧЕСКОГО ИССЛЕДОВАНИЯ В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВИЗАЦИИ: АНАЛИЗ МЕЖДУНАРОДНОГО И ОТЕЧЕСТВЕННОГО ОПЫТА
Епархина О.В., ФГБОУ ВО «Ярославский государственный педагогический университет им. К.Д. Ушинского», e-mail: gelaq@mail.ru
Аннотация
Социологическая информация является основой для принятия управленческих решений в социально-экономической системе любого уровня. В условиях цифровизации и использования онлайн-технологий в социологических исследованиях, особенно телефонных опросах, становится актуальной проблема качества информации, ее соответствия международным стандартам. Цель работы – рассмотреть документы, регламентирующие качество работы исследователя, осветить проблемы качества социологической информации, пути их решения.
Ключевые слова: онлайн исследования, репрезентативность, этические нормы, цифровизация, стандарт исследования общественного мнения, телефонный опрос.
Для цитирования: Епархина О.В. Стандарты качества социологического исследования в условиях цифровизации: анализ международного и отечественного опыта // Управление в современных системах. 2022. №2. С. 55-60. DOI: 10.24412/2311-1313-34-55-60.
QUALITY STANDARD OF SOCIAL RESEARCH IN DIGITALIZATION: RUSSIAN AND INTERNATIONAL PRACTICES
Eparkhina O.V., Yaroslavl State Pedagogical University named after K.D. Ushinsky
Abstract
Social data is a base of managerial decisions in every levels of social- economic system. Quality social data are very useful as a product for market. But quality social data are very important for system’s analysis of economic well-being. When digitalization gone and we are going to use online technology in social research the problem of social research quality became actual more and more. But it makes some problems, which have a good decision. A capacity to provide quality of research given by international standards, which are going to keep a lot of research organizations, but these standards are not a norm for Russian academic sociology and for engineering social research. Specific requirements put in general population telephone survey research by online technology.
Keywords: online research, representation, ethic norms, digitalization, standard for public opinion research, telephone survey research.